Jaarcongres Duitse zusterorganisatie groot succes

22 mei 2026


De uitnodiging om aanwezig te zijn bij het Jaarcongres van de Edith Stein Gesellschaft Duitsland (ESGD) is door onze Stichting met beide handen en van harte aangenomen. Van 17 tot en met 19 april namen voorzitter Frank de Vries en algemeen bestuurder Jacques Hoorens deel aan de bijeenkomst, die plaatsvind in Augsburg. Zo’n tachtig deelnemers uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en dus ook Nederland waren aanwezig bij de presentaties die zich vooral richtten op de genade. De lezingen van pastoor dr. Tonke Dennebaum en van dr. Ulrich Heckel uit Stuttgart leverden veel gespreksstof en diepgang op. Ook de bijdrage van bisschop mgr. dr. Bertram Meier (Augsburg) over kanttekeningen bij de stand van de oecumene kon rekenen op goede discussies.

Maar nog belangrijker waren de persoonlijke contacten. Al vanaf de ontvangst werd er door de bestuurders volop gewerkt om met zoveel mogelijk deelnemers kennis te maken. Het initiatief daarbij ging niet alleen uit van de Edith Stein Stichting Nederland! Met een aantal aanwezigen was er een hernieuwde kennismaking nadat we elkaar eerder leerden kennen. Van alle kanten werden we bevraagd op de nieuwe ontwikkelingen en onze volgende stappen. In een korte presentatie kon de voorzitter de richting schetsen die we bij de doorstart gaan maken. Belangrijk daarbij is, dat Edith Stein centraal komt te staan in onze activiteiten. En niet alleen in Echt en omstreken, maar in heel Nederland. En zelfs daarbuiten, want de internationale contacten zijn zeer verrijkend! Omdat veel initiatieven, om zo’n bredere spreiding te bereiken, al lang en breed zijn uitgevonden, hebben we een aantal van die ideeën ‘geleend’ naar het goede oude Nederlandse gezegde: Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Maar dan dus netter….. En vol dankbaarheid, want er is niet alleen veel te lenen. Er is ook veel te leren.

Bij de afsluiting van de bijeenkomst hebben we vanuit diverse kanten het signaal gekregen dat men Echt wil komen bezoeken. Welnu: iedereen is welkom. Of je nu alleen komt of met een groep. En dat gold overigens ook voor de bisschop mgr. Meier die ongetwijfeld binnen afzienbare tijd naar Nederland komt om te spreken over zijn bijdrage aan de heiligverklaring van Edith Stein.




 

 


   


 


Zoeken